Открийте отговори, питайте въпроси, споделете мнение, свържете се с други от Българското Обединено Дрон ОБщество

Форуми " Форуми " Всичко за дроновете " Историята на дроните (хронология на историята на дронове от 1839 до 2022 г.)

  • Историята на дроните (хронология на историята на дронове от 1839 до 2022 г.)

    Posted by dafaweb on 23.09.2023 21:00

    Историята на дроните (хронология на историята на дронове от 1839 до 2022 г.)

    Изображение

    .
    .
    Ако разглеждате този форум, вероятно обичате дронове. Но колко всъщност знаете за историята на това страхотно хоби, а за някои професионален живот и тази прекрасна технология? Бихте ли повярвали, че първият безпилотен летателен апарат е създаден преди почти 170 години? Знаете ли какво започна прехода от дронове като военна сила към дронове като възможност за професионална реализация, дронове за забавление та чак до позлването им от деца ( дронове играчки )?
    В тази тема ще направим нещо като “историкография” на дроните ( правилно е да се наричат дроНИ, а не дронОВЕ ).
    .

    .
    .
    Ранна история на технологиите за дронове

    Реалистично погледнато към тази история на дроновете могат да спаднат дори и хартиените самолетчета, които си правехме като деца и дори хвърчилата, защото те нямат нужда от присъствието на пилот в тях, а се управляват ” дистанционно” :D
    Но нека подходим сериозно към темата.

    Първата спирка в нашата времева дрон хронология е много ранната история на дроните. Първо, за тези, които не знаят, е важно да установят, че думата „дрон“  се отнася до всеки безпилотен апарат ( да това не значи само летателен апарат, а и други видове – платформи, лодки, подводници и т.н.), НО тя не означава буквално това. Смята се че думата започва да се изпозлва от англичаните с техните разработки в миналото за безпилотни самолети, но официално американската армия, изпозлва тази дума. В действителност, думата означава – търтей ( вид насекомо ) и , безделник ( мързеливец ). Техническото и по-правилно, но пък по-дълго наименование е Безпилотен Летателен Апарат (БЛА), по-стария вариант е Безпилотен Радиоуправляем Летателен Апарат ( БРЛА ), в българия съществуват и още три термина – Безпилотно Летателно Средство ( БЛС ), Безпилотен Летателен Апарат ( БЛА ) и Безпилотно въздухоплавателно средство ( БВС ), докато еквивалента на английски е Unmanned Aerial Vehicle (UAV) или по-стария вариант – Remotely Piloted Aircraft (RPA).Изображение

    Това означава, че пилотът не седи и не стои в самото летателно превозно средство.

    Според това определение най-ранният безпилотен летателен апарат в историята на дроните е видян през 1839 г., когато австрийски войници атакуват град Венеция с безпилотни балони, пълни с експлозиви.
    .

    .

    Някои от тези австрийски балони са били успешни, но някои от тях се взривили и бомбардирали собствените линии на австрийците, така че повече опити с безпилотни балони не са правени.

    Изобретението на крилати самолети промени всичко както за пилотираните, така и за безпилотните превозни средства.

    Първи полет на братя Райт
    Изображение
    Известният полет “Кити Хоук” на братя Райт е през есента на 1900 г. и само 16 години по-късно Великобритания разработва първия безпилотен самолет с крила: The Aerial Target Ruston Proctor.

    “Aerial Target” е базирана на дизайни на Никола Тесла и се управлявала с радиоуправление, подобно на днешните дронове (въпреки че технологията е била много по-елементарна.)
    .

    .
    “Aerial Target” или “Въздушната цел” е била по същество летяща бомба, която Англия се надявала да използва за противодействие на немските цепелини, въпреки че изобретателят и е смятал, че може да се използва и срещу наземни цели.

    Въпреки това, след няколко неуспешни изстрелвания на прототипа, британските военни избрали да се откажат от проекта, вярвайки, че безпилотните летателни апарати имат ограничен военен потенциал. Нямали са идея колк оса сгрешили.

    Година по-късно е създадена американска алтернатива: автоматичният самолет на Hewitt-Sperry. След впечатляващ тест пред представители на американската армия е поръчана по-усъвършенствана версия за масово производство: Kettering Bug.

    “Bug” е чудо на технологията от 1918 г., но е разработен твърде късно, за да бъде използван във войната и никога не е бил използван в битка.

    Съвременна история на военните дронове

    ИзображениеТехнологията на БЛА се подобрява по време на Втората световна война (която доведе до редица технологични постижения, както всички знаем) и през Студената война.
    .

    .
    Но до голяма степен те бяха разглеждани като ненадеждни и скъпи новости – далеч не толкова надеждни, колкото вълнуващите нови иновации в пилотираните самолети като Flying Fortress и SR-71 Blackbird.

    Известно е, че и САЩ, и СССР са използвали до известна степен безпилотни дронове, за да се шпионират един друг по време на Студената война, но подробностите все още са секретни и изтеклите доклади често са противоречиви.

    Това, което знаем, е, че съвременната война с дронове започва сериозно през 1982 г., когато Израел координира използването на БЛА на бойното поле заедно с пилотирани самолети, за да унищожи сирийския флот с много минимални загуби. Израелските военновъздушни сили използваха военни дронове, за да разузнаят позицията на врага, да блокират комуникациите и да действат като примамки, които биха предотвратили загубата на живот на пилота.
    .

    .
    Технологията не е била нищо ново, но IAF измислила как да използва технологията за дроновеИзображение по начин, който ще направи операциите по-успешни, а международният интерес към хардуера на дронове се увеличава значително. САЩ например похарчили десетки милиони долари за нови договори за дронове през 1984 г.

    Съвременните днес военни дронове обикновено служат за една от двете цели. Първият е бойно наблюдение, при което човешки пилот използва радиоуправление, за да пренесе дрон до различни точки, за да сканира и маркира вражески позиции.

    Второто е тактическото разузнаване, при което мини дрон (не много по-голям от потребителските дронове, за които пишем тук в повечето случаи) лети на автопилот до предварително определени цели, за да направи снимки, преди да се върне в домашна база.

    Какво ще кажете за известния MQ-1 Predator и ударите с дронове, за които сме чували толкова много? Е, вярно е, че дроните често се използват за нападателни действия, но действителното им използване в такива случаи и технологията, която позволява на дронове да унищожават цели, в повечето случаи е строго секретна. Що се отнася до самия Predator, той е официално пенсиониран през 2019 г.

    Съвременна история на комерсиалните дронове

    Според доклад на Wall Street Journal, историята на невоенното използване на дронове започва сериозно през 2006 г. Правителствените агенции за помощ при бедствия, наблюдение на границите и борба с горски пожари, докато корпорациите започнаха да използват дронове за инспектиране на тръбопроводи и пръскане на пестициди във фермите.

    Тъй като технологията на безпилотните летателни апарати се усъвършенства във военния сектор, същите технологични подобрения могат да бъдат използвани и в частния сектор.

    Въпреки това, може да се изненадате да чуете, че използването на дронове за развлечение или професионални цели, всъщност се е развило съвсем наскоро и се разраства бързо. Една от основните причини за това е, че Федералната авиационна администрация на САЩ трябвало да бъде убедена, че комерсиалните дронове са безопасни, за да позволят и определят подходящи регулаторни мерки.

    Изображение2006 г. е първата година, в която FAA на САЩ издаде разрешение за комерсиални дронове. Те издаваха средно по две от тези разрешения годишно за следващите осем години – това беше всичко, което беше поискано. Докато в останалите страни в света, няма ясни критерии, няма изисквания или правила приети за управлението на БЛА и свободно е можело да управлявате такива, то САЩ са първите с изисквания и закони ясно отнасящи се до дроновете.
    .

    .
    Тогава, през 2013 г., главният изпълнителен директор на Amazon – Джеф Безос обяви, че компанията обмисля използването на дронове като метод за доставка, разпалвайки интереса на обществеността към историята на дронове. През 2015 г. FAA издаде 1000 разрешения за дронове, като броят им се утрои до 3100 през 2016 г. и продължава да расте оттогава.

    Накъде отиват дроните

    Сега, когато технологията нараства експоненциално, е трудно да се каже как ще изглежда бъдещето на нашата история на дроновете. Но смятаме, че имаме доста добра идея. Проучихме и написахме за някои от бъдещите стартиращи компании и компании за дронове, които са водещи през 2022г.

    DJI е една от компаниите с висококачествени продукти подходящи за професионална и любителска употреба, те са една от големите и водещи марки на пазара, както и Autel. Китайската компания EHANG иска да превърне дроните в таксиметрова услуга и е построила квадрокоптер, способен да превозва пътници. А Flyability е водеща в създаването на дронове, които могат да работят на закрито в сложни, затворени пространства заедно с хора. И… много още други, които вече предлагат на пазара уникални решения технологично напреднали за всеобхватни цели – агро дронове, кинематография, фотография, сканиране на повърхности, достигане на трудно достъпни места, дронове за пренос на товар, дронове за механични действия чрез роботизирани ръце и други в различни промишлености, дронове за картографиране, дронове за състезания, дронове за доставки, спасителни дронове, пожарни дронове, полицейски дронове, дронове за каскади и забавления и други.
    .
    Изображение
    Фактологичен източник и изображения от: dronethusiast
    .
    Междувременно, ако искате да видите как изглежда индустрията за комерсиални дронове в наши дни, можете да разгледате най-добрите дрони и в онлайн магазина на Drones.bg, които в момента се предлагат на световния пазар. Може да се изненадате от нивото на предлаганите високи технологии. Освен това дроновете са забавни и полезни инструменти, на които всеки може да се наслади.

    Заключение

    От експлодиращи балони до безпилотно летящо такси, историята на дроните е завладяваща тема. Много ми хареса възможността да напиша тази статия и се надявам, че на всички ви е било приятно да я прочетете. Ако имате още страхотни факти от историята на дронове, коментирайте за да се допълни темата и да стане още по-интересна и пълноценна.

    dafaweb отговори преди 9 месеци 1 потребител · 0 Replies
  • 0 Replies

Съжалявам, отговори намерени не е имало.

Log in to reply.