Правила, закони, наредби и нормативи за управление на дронове ( БЛС - безпилотно летателно средство )

Обсъждайте всичко свързано с дронове.

Модератор: Капитани пилоти

Заключено
Аватар
drones.bg
Reactions:
Мнения: 13
Регистриран на: Съб Сеп 25, 2021 7:46 pm

Правила, закони, наредби и нормативи за управление на дронове ( БЛС - безпилотно летателно средство )

Мнение от drones.bg »

В тази тема ще бъдат поместени всички правила, закони, наредби, нормативи и изисквания за управление на "Безпилотно Летателно Средство" или накратко БЛС. На други места съществува и термин БЛА - безпилотен летателен апарат.

Цитатите ще са дословни, тъй като всяка интерпретация и преразказване на закони, разпоредби и други държавни текстове би довела до неправилно и погрешно разбиране. В началото на статията предварително ще добавя линковете на всички текстове и материали от държавните и европейски сайтове. В отделни постове ще разграничавам различните параграфи.

Текущото законодателство за употребата на дроновете ги разграничава в две категории: Употреба на БЛС за любителски и за професионални цели. Предполагам се знае, кое спада към любителско позлване и професионално, но за всеки случай:
- Любителската употреба на БЛА или БЛС ( дронове ), може да бъде употребата в спортни и развлекателни дейносто, като снимане на парти, снимане на лично или частно събитие на вас или ваши близки, снимане на природата с лична цел или състезания с дронове и други;
- Професионална употреба - тук спада всяка дейност, която извършва собственила и/или този който управлява дрона, тоест заснемане на сватби, събития, извършване на продажби на снимки и видеоматериал заснет с дрона и други.

Във световен мащаб, повечето страни разрешават употребата на тези летателни апарати за любителски цели, без нужда от разрешително, лиценз или други документи от ВА ( въздухоплавателни администрации ). Но това не значи, че на всяко място в дадена държава е позволено или безопасно, тоест не е неограничено. Поради тази причина повечето държави са изработили специални карти, на които се посочва къде може да се управлява дрон, височини, и други данни, както и къде е забранено. И е добре да се запознаете не само с правилата описани в тази тема, но и с тези карти или съответната карта за държава в която сте решили да позлвате дрона си за любителско позлване.

За професионалната употреба на дрон също в много Европейски и други държави е позволена употребата на дронове за търговски / професионални цели, но условията и изискванията са доста и строги, като във всяка държава могат и да варират. В доста от страните е задължително и да притежавате разрешителни и лицензи издадени от Национална въздухоплавателна администрация, като трябва да се сдобиете с тях, преди извършването на каквато и да е дейност. Също така в някои държави има по-специални изисквания и закони касаещи личните данни и личната неприкосновеност.

Съществуват обаче и няколко световноприети основни правила, които трябва да знаете. Като цяло в страни членки на ЕС вече се продават устройства със специални брошури съдържащи, както основни правила, така и карти с разрешени и забранени места. По-добре е да иамте такава брошура или да потърсите за страната вк ояот мислите да управлявате дрон за любителска цел.

Правилата за региулация на въздухоплаването по отношение на дроновете, както на европейско, така и на световно ниво, са все още в процес на оформяне и разработване. Тоест към настоящето правилата в други страни вероятно са различни.
Кои са важните правила, които всеки пилот и собственик на дрон, трябва да знае ?
1. Управлявайте с грижа, уважавайте неприкосновеността
2. Управлявайте безопасно, спазвайте правилата за безопасност при полет
3. Управлявайте отговорно, застраховайте се.
А какво друго трябва да знам ?
Повечето държави членки на ЕС са приели специални правила, които да регулират полети във въздухоплаването в съответното национално въздушно пространство.
При управление на дрон, трябва да спазвате законите горните правила, както и да не застрашавате живота или законите за личната неприкосновеност, защитавате личните данни и да не застрашавате други лица, техните права като граждани, както и да не застрашавате неземно имущество и въздухоплавателни средства.
Когато управлявате дрон, трябва да спазвате закона за поверителността и защита на личните данни.
В случай на инцидент, пилотът на дрона е длъжен да възстанови нанесените от него или нея щети.
Трябва да притежавате за някои държави задължително подходяща застраховка за полета.

Неспазването на тези и правилата за България по-долу би довело, до доста сериозни финансови загуби и юридически проблеми!
Особено, в чужда страна.

ИЗТОЧНИК: https://dronerules.eu/bg/recreational

Преди всичко ще публикувам в първия пост на темата сайта за регистрация на оператор на БЛС - физическо или юридическо лице, което възнамерява и експлоатира един или повече БЛС, а "Дистанционно управляващ пилот" ( ДУП ) - лицето, което ще управлява описания дрон.
----------------------------------------------------------------------


С влизането на новите закони, наредби, нормативи и изисквания за управление на БЛС ( дрон ) е прието в ЕС, съответно и в България изискването за регистрация на оператори на БЛС и дистанционно управляващ дрон, определящи се в съответно няколко категории според различните възможности, габарити и тегло на дроновете.

Цитат от сайта на "Гражданска Въздухоплавателна Администрация" и специално направения за целта отделен сайт - drones.caa.bg. Линк към оригиналната статия: https://drones.caa.bg/bg/news/operator- ... asch-pilot

1. Оператор на БЛС и дистанционно управляващ пилот
С влизането в сила на Регламент 2019/947 относно изисквания за експлоатация на безпилотни летателни системи, или както се наричат в ежедневието дронове, се въвеждат няколко основни понятия – две от тях са оператор на БЛС и дистанционно управляващ пилот.

Оператор на БЛС може да бъде всяко юридическо или физическо лице, което експлоатира или възнамерява да експлоатира една или повече БЛС и носи цялата отговорност за дейността.

Дистанционно управляващ пилот е лицето, което управлява дрона.

Тези два субекта се идентифицират с два различни номера.

Оператор на БЛС се регистрира и се идентифицира с дигитален регистрационен номер, чийто формат е BGR5anfdhds4rust-xyz. Последните три знака са тайни и операторът на БЛС не трябва да ги разпространява. С този номер (без последните три цифри) операторът на БЛС маркира всеки дрон, който експлоатира. Начинът на поставяне на номера зависи от оператора на БЛС, стига номерът да е видим, четим и неизтриваем. Този номер е като регистрационния номер на колата.

На дистанционно управляващ пилот му се назначава идентификационен номер, чийто формат е BGR-RP-hsfgsuona2s8, и след като премине обучение и изпит, му се издава свидетелство с този номер. Това свидетелство е като шофьорската книжка.

В някои случаи тези два субекта могат да бъдат едно и също лице. Например, дистанционно управляваща пилот, който е над 18 години и извършва полети за забавление, е и оператор на БЛС. Въпреки това двата вида номера не са взаимозаменяеми и дрон се маркира само с номера на оператора на БЛС.
2. Регистрация на оператор на БЛС и дистанционно управляващ пилот ДУП

Платформа за регистрация на оператори на БЛС и дистанционно управляващи пилоти - https://drones.caa.bg
Регистрация на оператор на БЛС и дистанционно управляващ пилот - https://drones.caa.bg/bg/user/login
Система за онлайн обучение и проверка на компетентност на дистанционно управляващи пилоти ( ДУП ) - https://x-tesla.caa.bg/home


Цитат от сайта на drones.caa.bg
Регистрацията на оператор на БЛС е задължителна, ако лице възнамерява да извършва полети с БЛС (освен предвидените изключения, видни на https://drones.caa.bg/bg/nashata-usluga).
Регистрацията на оператор на БЛС е административна процедура. Самата регистрация не дава права за полети. За да се извършват полети с БЛС следва да се спазват всички изисквания на Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/947, като например обучение на персонал, разработване на експлоатационни процедури и кандидатстване за разрешение, когато е необходимо.
Информацията, която се въвежда при регистрацията на оператор на БЛС, се изисква съгласно чл. 14 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/947, както и за еднозначното идентифициране на лицето.
ГД ГВА е администратор на лични данни и Вашите данни се обработват, за да отговарят на изискванията на чл. 14 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/947. Данните ще бъдат обработвани за целите на прилагането, управлението и надзорните дейности в съответствие с Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/947.
Във връзка със задължението за споделяне и обмен на данните Вашите данни могат да бъдат предоставени на правоприлагащите органи (по-специално: МВР, ДАНС, и др.), Агенция за авиационна безопасност на Европейския съюз и компетентните органи, посочени в чл. 74 от Регламент (ЕС) 2018/1139 на Европейския парламент и на Съвета от 4 юли 2018 година относно общи правила в областта на гражданското въздухоплаване.
Цитат от сайта на drones.caa.bg
3. Инструкции за използване на платформата за регистрация
Регистрацията на оператор на БЛС се осъществява от меню „Вход“ в горния ляв ъгъл.

След настигане на бутон „Вход“ се избра една от следните опции:

- Регистрирай Физическо лице

- Регистрирай Юридическо лице

- Промени паролата си

В случай че е избирана опцията „Регистрирай Физическо лице“:

Попълва се регистрационната информация, включваща трите имена на лицето, адрес, ЕГН, телефонен номер, застраховка (ако е необходима).

В случай че не се предвижда експлоатация на дрон с тегло над 20кг, съществува опцията да се игнорира изискването за застраховка чрез бутон „Премахни“. Премахването се потвърждава чрез допълнителния бутон.

Потребителят се запознава с политиката за защита на личните данни и декларацията, като маркира съответните бутони.

С натискане на бутон „Регистрирай се“ се изпраща заявката за регистрация на профила.

Заявката се преглежда и потвърждава от Администратор на системата. В случай на некоректни данни, потребителят ще получи системно съобщение за отстраняване на грешките.

Ако заявката е потвърдена, потребителят ще получи имейл с активационен линк, от който може еднократно да влезе в системата и да зададе парола. С това действие профилът на потребителя в системата вече е активен.

Системата генерира уникален регистрационен номер на оператора на БЛС. Потребителят може да види своя номер в профила си.

Операторът на БЛС следва да попълни и поддържа актуална информация за:

- дроновете, които ще експлоатира;

- пилотите, които ще извършват полети с посочените дронове.

Тази информация се попълва в меню „Работен плот“.

В секция „Действия“ от падащото меню „Добави“ се избира каква информация ще се попълва.

С избирането на опция „Пилот“ се отваря нова подстраница и се попълва съответната информация за пилота. Всеки пилот се регистрира отделно.

С избирането на опция „БЛС“ се отваря нова подстраница и се попълва съответната информация за дрона. Всеки дрон се регистрира отделно.

В случай че е избирана опцията „Регистрирай Юридическо лице“:
Попълва се регистрационната информация, включваща трите имена на представителя на фирмата, ЕГН, наименование на фирмата и ЕИК, телефонен номер, адрес, застраховка.

Забележка: Към момента е осигурена възможност това поле да не се попълва. Може да се премахне изискването за застраховка от бутон „Премахни“, след което се потвърждава премахването.

Потребителят се запознава с политиката за защита на личните данни и декларацията, като маркира съответните бутони.

С натискане на бутон „Регистрирай се“ се изпраща заявката за регистрация на профила.

Заявката се преглежда и потвърждава от Администратор на системата. В случай на некоректни данни, потребителят ще получи системно съобщение за отстраняване на грешките.

Ако заявката е потвърдена, потребителят ще получи имейл с активационен линк, от който може еднократно да влезе в системата и да зададе парола. С това действие профилът на потребителя в системата вече е активен.

Системата генерира уникален регистрационен номер на оператора на БЛС. Потребителят може да види своя номер в профила си.

Операторът на БЛС следва да попълни и поддържа актуална информация за:

- дроновете, които ще експлоатира;

- пилотите, които ще извършват полети с посочените дронове.

Тази информация се попълва в меню „Работен плот“.

В секция „Действия“ от падащото меню „Добави“ се избира каква информация ще се попълва.

С избирането на опция „Пилот“ се отваря нова подстраница и се попълва съответната информация за пилота. Всеки пилот се регистрира отделно.

С избирането на опция „БЛС“ се отваря нова подстраница и се попълва съответната информация за дрона. Всеки дрон се регистрира отделно.

Промяна на парола
От подменю „Промени паролата си“ потребителят може да промени паролата си при необходимост.

Маркиране на дрон
Уникалният регистрационен номер на оператора на е във формат BGRsdkaljdff5fdv-xyz, от който последните три цифри xyz са секретни и не разпространяват.

Потребителят следва да маркира с този номер всички свои дронове, които експлоатира, за конкретния случай от примера BGRsdkaljdff5fdv.

Маркиране означава обозначаване на дрона с уникалния регистрационен номер на оператора на БЛС, като номерът може да е и под формата на QR-код. Маркировката трябва да е четлива и неизтриваема.
Цитат от сайта на drones.caa.bg | Оригинална статия: https://drones.caa.bg/bg/nashata-usluga
- Относно услугата
Съгласно изискванията на Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/947 операторите на БЛС се задължават да се регистрират:

а) когато извършват експлоатация в „неограничената“ категория с което и да било от следните безпилотни въздухоплавателни средства:

- с MTOM от 250 g или повече или което в случай на удар може да предаде на човек кинетична енергия, по-голяма от 80 джаула;

- което е оборудвано със сензор, който може да улавя лични данни, освен ако не отговаря на изискванията на Директива 2009/48/ЕО.

б) когато извършват експлоатация в рамките на „специфичната“ категория с безпилотно въздухоплавателно средство с каквато и да било маса.

Операторите на БЛС се регистрират в държавата членка, където е тяхното местопребиваване - за физически лица, или където е тяхното основно място на стопанска дейност - за юридически лица, и гарантират, че тяхната регистрационна информация е точна. Оператор на БЛС не може да бъде регистриран в повече от една държава членка едновременно.

След регистрацията се издава уникален цифров регистрационен номер за оператора на БЛС. Уникалният регистрационен номер на оператор на БЛС, издаден от платформата, се състои от общо 16 буквено-цифрови знака, напр. BGRpxs4wvrvpbp63-duz, подредени както следва:

1) първите 3 буквено-цифрови знака (само главни букви) означават кода на държавата членка на регистрация;

2) последвани от 13 буквено-цифрови знака (само малки букви); и

3) 3 допълнителни буквено-цифрови знака (само малки букви), наречени „секретни цифри“ генерирани на случаен принцип.

Oператорът на БЛС поставят своя регистрационен знак без секретните цифри върху всяко безпилотно въздухоплавателно средство, което отговаря на условията, посочени по-горе. Може да се използва и QR код за уникалния регистрационен номер.
Цитат от сайта на drones.caa.bg | Оригиналната статия: https://drones.caa.bg/bg/news/eksploata ... kategoriya
4. Експлоатация на БЛС в неограничена категория
Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/947 въвежда три категории на опериране – неограничена, специфична и сертифицирана. За обикновения любител на дронове интерес представлява най-вече неограничената категория.

Експлоатацията в неограничена категория не изисква вземането на предварителни разрешения от ГД ГВА, стига да се спазват изискванията на регламента, като обучение на пилота, полети в обсега на видимост на пилота, височина на полета до 120м.

Отделно неограничената категория е разделена на 3 подкатегории:

- Подкатегория А1 – извършване на полети над хора, но не множество хора;

- Подкатегория А2 – извършване на полети близо до хора;

- Подкатегория А3 – извършване на полети далеч от хора.

Регламентът въвежда също така класове дронове, с които е заложено да се оперира в определени категории/подкатегории. До влизането в сила на регламента няма произведен дрон с СЕ и клас маркировка. Затова регламентът въвежда преходен период до 01.01.2023, където има разлика спрямо нормалната неограничена категория какъв дрон къде може да лети.

Опериране с дрон, произведен с СЕ и клас маркировка

Неограничена категория

Класове (тегло)

Подкатегория А1 (над хора)

С0 (250 гр), С1 (900 гр)

Подкатегория А2 (близо до хора – 30м, 5м)

С2 (4 кг)

Подкатегория А3 (далеч от хора)

С3 (25 кг), С4 (25 кг)

Преходен период – ситуацията, която е в момента

Тип на експлоатация

Дрон без клас маркировка - тегло

Съгласно изискванията на подкатегория А1

под 500 гр

Съгласно изискванията на подкатегория А2, но отстоянието от хора е 50м, не 30м и няма опция за режим на ниска скорост

500 гр < 2 кг

Съгласно изискванията на подкатегория А3

2 кг < 25 кг
Аватар
drones.bg
Reactions:
Мнения: 13
Регистриран на: Съб Сеп 25, 2021 7:46 pm

Мнение от drones.bg »

Закони, регулации, изисквания, правила, наредби, нормативи за управление на БЛС ( дрон ), оператори на БЛС и дистанционно управляващ пилот ( ДУП )
Цитат от сайта на drones.caa.bg | Оригиналната статия: https://drones.caa.bg/bg/news/pravila-z ... za-dronove
5. Правила за лесен достъп за дронове
Агенция за авиационна безопасност на ЕС (ААБЕС) актуализира Правилата за лесен достъп за дроновете (Easy Access Rules for Drones). Easy Access Rules for Drones е документ, съдържащ всички правила и процедури за експлоатация на БЛС, показани в консолидиран, лесен за четене формат с усъвършенствани навигационни функции чрез връзки и отметки. Този документ обхваща Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/947, свързаните с него приемливи средства за съответствие (AMC) и насочващи материали (GM), както и Делегиран регламент (ЕС) 2019/945.

С това изменение от януари 2021г. се доуточняват условията за разрешаване на операции с БЛС над населени райони и множество хора в „специфичната“ категория, осигурява се оперативната съвместимост на националните системи на държавите членки на ААБЕС за регистрация на операторите на БЛС и на сертифицирани БЛС, които изискват регистрация, и се въвеждат нови предварително дефинирани оценки на риска (PDRA), както и се подобряват съществуващите PDRA.

Правилата за лесен достъп за дроновете (Easy Access Rules for Drones) мога да се изтеглят от https://www.easa.europa.eu/document-lib ... ulation-eu.
Онлайн версия на документа - https://www.easa.europa.eu/document-lib ... ft-systems
Изтегляне - https://www.easa.europa.eu/sites/defaul ... 021%29.pdf

Цитат от сайта на drones.caa.bg | Оригиналната статия: https://drones.caa.bg/bg/news/eksploataciya-na-bls
6. Експлоатация на БЛС
Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/947 и Делегиран регламент (ЕС) 2019/945 определят изискванията за безопасна експлоатация на безпилотни летателни системи (БЛС) в европейското небе (държави-членки на ЕС и ААБЕС).

Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/947 разглежда видовете операции и техните нива на риск. Той определя три категории операции: „неограничена“, „специфична“ и „сертифицирана“.

Неограничена категория е насочена към операции с много малък риск, където безопасност е осигурена, при условие че операторът на БЛС спазва съответните изисквания за предвидената операция. Тази категория е подразделена на три допълнителни подкатегории – A1, A2 и A3. Оперативните рискове в неограничена категория се считат за ниски и поради това не се изисква разрешение преди полет.

Специфична категория обхваща по-рискови операции, при които безопасността се гарантира, като операторът на БЛС придобие разрешение за експлоатация от ГД ГВА преди започване на операцията. За да получи разрешение, операторът на БЛС трябва да извърши оценка на риска свързана с безопасността, и която оценка ще определи изискванията, необходими за безопасна експлоатация на БЛС.

При сертифицирана категория рискът за безопасността е толкова висок, че се изисква сертифициране на оператора на БЛС и самата БЛС, за да се гарантира безопасността, както и лицензиране на дистанционно управляващия пилот.

Първата Ви стъпка като оператор на БЛС / дистанционно управляващ пилот е да се регистрирате в държавата, в която живеете или в която е основното Ви място на дейност. Регистрацията като оператор на БЛС за Република България се извършва на drone.caa.bg.

Втората Ви стъпка е да се уверите, че Вие като оператор на БЛС или дистанционно управляващ пилот сте наясно с правилата и риска, свързани с операцията. Операторът на БЛС е лицето, което е регистрирано и отговаря за операцията. Дистанционно управляващият пилот е лицето, което всъщност управлява БЛС. Операторът на БЛС може също да бъде дистанционно управляващ пилот или операторът на БЛС може да наеме един или повече дистанционно управляващи пилоти. Дистанционно управляващият пилот трябва да има подходящо обучение за провеждане на операцията. Онлайн обучението и изпит за подкатегория А1/А3 се извършва на x-tesla.caa.bg.

Също така следва да се уверите, че притежавате подходяща застраховка за извършване на Вашата дейност.

И накрая, но не на последно място, следва да се проверява къде е разрешено да се лети и къде трябва да се вземе разрешение за полет преди да се влезе в определена географска зона на БЛС. Информация за географските зони на БЛС в Република България може да бъде намерена в Раздел Дронове на електронната страница на ГД ГВА.

Всяко произшествие или инцидент, на които сте били свидетел или сте били част от него, и които са довели до нараняване на човек или когато е с участието на пилотирано въздухоплавателно средство, следва да се докладва на ГД ГВА.
Цитат от сайта на drones.caa.bg | Оригиналната статия: https://drones.caa.bg/bg/news/operirane ... -pod-250gr
7. Опериране с БЛС с тегло под 250гр.
С въвеждането на новите европейски правила за експлоатация на БЛС се изисква спазването на определени изисквания, като регистрация на оператор на БЛС, обучение на дистанционно управляващи пилоти и др.

Съгласно изискванията на Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/947 лицето, което възнамерява да оперира с БЛС, се задължава да се регистрира като оператор на БЛС. Това правило не важи в следните случаи:

- когато се оперира с БЛС с тегло под 250 гр., освен ако не е оборудвана със сензор за улавяне на лични данни, т.е. камера и/или микрофон; или

- ако е детска играчка. Детска играчка означава, че БЛС е предназначена за лица под 14 години и това е обозначено на опаковката/системата.


Няма нормативно изискване, което да задължава дистанционно управляващ пилот, който ще лети с БЛС с тегло под 250гр., да преминава обучение. Въпреки това e препоръчително да бъде преминато онлайн обучението за подкатегория А1/А3, което включва основните елементи за безопасна експлоатация на БЛС и запознаване с приложимите разпоредби и ограничения. Чрез обучението дистанционно управляващият пилот ще получи съществените знания релевантни за експлоатацията в неограничена категория, които биха му осигурили възможност да придобие компетенцията, необходима да извършва полети с БЛС, като се поддържа едно високо ниво на безопасност.

Регистрацията на оператор на БЛС и обучението на дистанционно управляващия пилот са две различни процедури с различни правила. Например, ако лице ще оперира с БЛС, оборудвана с камера и чието тегло е под 250гр., се задължава да се регистрира като оператор на БЛС, но не е необходимо да преминава обучение.
Забележка: Обърнете внимания на маркирание ( удебелен и подчертан текст )!!!
Аватар
drones.bg
Reactions:
Мнения: 13
Регистриран на: Съб Сеп 25, 2021 7:46 pm

Мнение от drones.bg »

Цитат от сайта на drones.caa.bg | Оригиналната статия: https://drones.caa.bg/bg/news/proverka- ... kategoriya
8. Проверка на проектирането на БЛС, опериращи в специфична категория
За експлоатация в специфична категория се изисква операторът на БЛС да притежава разрешение за експлоатация, издадено от ГД ГВА, освен ако експлоатацията не е съгласно публикуван основен сценарий. Това разрешение се издава на базата на извършена от оператора на БЛС оценка на експлоатационния риск съгласно чл. 11 от Регламент (ЕС) 2019/947. Приемливо средство за извършване оценката на риска е методологията SORA – Оценка на риска при специфична експлоатация, публикувана като AMC към чл. 11.

Методологията SORA обединява анализите на наземния и въздушния риск в рамките на определено ниво на осигуряване и интегритет (SAIL). SAIL се реализира под формата на цифра от I до VI, което от своя страна води до идентифициране на целите за експлоатационна безопасност (OSO), които трябва да бъдат изпълнени с определено ниво на стабилност (т.е. интегритет и осигуряване). Целите стават по-изискващи с увеличаване на SAIL.

Според SORA проверката на проектирането на БЛС зависи от нивото на риск, присъщ на операцията.

В случаите на операции с БЛС в SAIL V и VI, т.е. операции с висок риск, свързаните с проектирането OSO имат високо ниво на устойчивост, което изисква БЛС да бъдат сертифицирани от Агенцията по авиационна безопасност на ЕС (ААБЕС). БЛС следва да имат типов сертификат или ограничен типов сертификат издаден от ААБЕС съгласно Част 21 от Регламент (ЕС) 748/2012.

В случаите на операции с БЛС в SAIL III и IV, т.е. операции със среден риск, ще бъде приложен по-пропорционален подход, водещ до „Доклад за проверка на проектирането“. Производителят на БЛС или операторът на БЛС трябва да кандидатства пред ААБЕС за проверка на проектирането. В случай че заявителят е демонстрирал задоволително съответствие с определен набор от технически спецификации на проекта, ААБЕС ще издаде „Доклад за проверка на проектирането“.

В случаите на операции с БЛС в SAIL I и II, т.е. операции с нисък риск, компетентният орган в лицето на ГД ГВА ще приема декларация от оператора на БЛС и/или производителя на БЛС, относно проектирането на БЛС. По принцип, при операциите с БЛС, извършвани над населени райони или в близост до райони с по-висок въздушен риск, следва да бъде извършена проверка на проектирането от ААБЕС.
----------------------------------------------------------------------


- Дронове: реформа на правилата на ЕС за авиационната безопасност
Линк за пдоробна информация - https://www.consilium.europa.eu/bg/policies/drones/
Аватар
drones.bg
Reactions:
Мнения: 13
Регистриран на: Съб Сеп 25, 2021 7:46 pm

Мнение от drones.bg »

Често задавани въпроси, които са с отговор от различни институции, форуми и ЕС правителствени институции и сайтове.
ЧЗВ
Линк на извадките / източника - https://www.caa.bg/en/faq_answers
.............................
Всички дистанционно управляващи пилоти ли трябва да преминат обучение?
Отговор:
Да, като цяло дистанционно управляващите пилоти трябва да преминат обучение, което е пропорционално на категорията, в която ще експлоатират БЛС.

Обучение не се изисква само ако се използват много леки дронове:

1. Ако БЛС има маркировка CE клас 0 (дрон с тегло по-малко от 250 g), трябва да са запознати само с инструкциите на производителя; или

2. БЛС е частно сглобена с тегло по-малко от 250 g.

Всички останали дистанционно управляващи пилоти трябва да преминат необходимото обучение.

Това означава, че за неограничена категория всички дистанционно управляващи пилоти, летящи в подкатегории А1, А2 и А3, трябва:

- да са запознати с ръководството на производителя;

- да са завършили онлайн курс за обучение, предоставен от ГД ГВА ; и

- успешно да са преминали онлайн теоретичен изпит (предоставен в края на онлайн обучението от ГД ГВА), преди да могат да летят с дрона си.

Онлайн обучението и изпитът се извършват на https://x-tesla.caa.bg/home.

След успешно завършване на онлайн теоретичен изпит ГД ГВА издава свидетелство за завършено онлайн обучение, което позволява на дистанционно управляващи пилоти да летят в подкатегории А1 и А3.

Ако дистанционно управляващ пилот възнамерява да оперират в подкатегория А2, в допълнение към горното трябва:

- да завърши практическо самообучение; и

- успешно да е преминал присъствен допълнителен теоретичен изпит, предоставен от ГД ГВА.

След успешно завършване на допълнителния теоретичен изпит ГД ГВА издава свидетелство за компетентност на дистанционно управляващ пилот, което му позволява да лети в подкатегория А2.

Имам ли нужда от застраховка?
Отговор:
От Вас, като оператор на БЛС, винаги се изисква да имате застраховка към трети страни за Вашия дрон, ако той е с тегло над 20 kg. За търговски дейности се изисква застраховка към трети страни независимо от теглото на БЛС.

Има ли минимална възраст за управление на дрон?
Отговор:
Минималната възраст за дистанционно управляващият пилот в неограничена или специфична категория е 16 години.

Няма минимална възраст за управление на БЛС с CE клас 0 в подкатегория А1.

Мога ли да летя с дрона си където искам?
Отговор:
ГД ГВА е публикувала географските зони на БЛС, които са области, в които БЛС не могат да летят, могат да летят само при определени условия или където е необходимо разрешение за полет. Затова е важно да се провери преди полет къде може или не може да се управлява БЛС. Тези географски зони се прилагат за всички категории за експлоатация.

Информация за публикувани географски зони на БЛС може да се намери на https://www.caa.bg/bg/page/interaktivni-karti.

Колко високо мога да управлявам дрона си?
Отговор:
Максималната височина на полета обикновено е 120 m от земната повърхност. Преди полет следва да се провери дали ГД ГВА е определила географска зона с по-ниска долна граница в района, в който летите. Ако трябва да прелитате над препятствие, по-високо от 120 m, имате право да летите до 15 m над височината на препятствието, но само ако има изрично искане от собственика на препятствието. В такъв случай можете да летите на хоризонтално разстояние от 50 m от препятствието.

Когато летите в пресечен терен, височината на дрона над повърхността на земята трябва да бъде в рамките на 120 m от най-близката точка на терена. Това означава, че може да има условия като например върха на хълм, където дори ако държите дрона си на 120 m от страната на хълма, всъщност летите на разстояние по-високо от 120 m спрямо долината. Така че, докато държите дрона си на 120 m от профила на хълма (както е в сивата зона на рисунката по-долу), полетът е законен.

Кога дронът се счита за играчка?
Отговор:
Дронът се счита за играчка когато може да се използва от дете. По-точно, продуктите, проектирани или предназначени, изключително или не, за използване в игра от деца под 14-годишна възраст, следва да се считат за играчки и да отговарят на Директива 2009/48/ЕО относно безопасността на играчките. Съответствието на дрона с тази директива е декларирано в съответната ЕС декларация за съответствие.

Производителите могат ясно да изключат своя продукт от прилагането на директивата за играчките (когато е възможно объркване), като посочат ясно минимална възраст > 13 години на техния продукт (опаковка, ръководство и т.н.) (например; „не е предназначено за употреба от лица под 14 години”).

Кой е оператор на БЛС?
Отговор:
Оператор на БЛС е всяко физическо или юридическо лице, което притежава БЛС или го наема. Можете да бъдете както оператор на БЛС, така и дистанционно управляващ пилот, ако сте и човекът, който действително управлява БЛС. Можете да сте дистанционно управляващ пилот, без да сте оператор на БЛС, ако например сте пилот, работещ за компания, която предоставя услуги с БЛС. В този случай компанията е операторът на БЛС, а вие сте дистанционно управляващият пилот.

Ако сте си купили БЛС, за да я управлявате в свободното си време, вие сте едновременно оператор на БЛС и дистанционно управляващ пилот.

Ако сте купили БЛС, която да подарите, човекът, който ще получи подаръка и след това ще лети с него, ще бъде както операторът на БЛС, така и дистанционно управляващият пилот.

Ще бъде ли призната регистрацията ми като оператор на БЛС в цяла Европа?
Отговор:
Да, Вие като оператор на БЛС ще получите уникален регистрационен номер и той ще е валиден във всички останали държави, членки на Агенцията за авиационна безопасност на ЕС. Не можете да се регистрирате два пъти.

Какво се случва, след като се регистрирам?
Отговор:
След като се регистрирате получавате „уникален регистрационен номер на оператор на БЛС“, с който трябва да бъдат маркирани всички дронове, които притежавате, включително и частно сглобените.

Трябва ли да регистрирам своя дрон?
Отговор:
Освен ако не са сертифицирани, безпилотните летателни системи (БЛС), или още известни като дронове, не трябва да бъдат регистрирани. Но Вие като оператор/собственик на БЛС трябва да се регистрирате. Регистрацията се извършва в държавата членка на ЕС, в която пребивавате, като за България това се прави на https://drones.caa.bg.

Регистрацията е еднократна, независимо от това с колко дронове ще оперирате в неограничена или специфична категория.

Не е необходимо да се регистрирате, ако Вашата БЛС:

1. тежи по-малко от 250 g и няма камера или друг сензор, способен да улавя лични данни; или

2. е детска играчка (това означава, че нейната документация показва, че отговаря на Директива 2009/48/EC за детските играчки), независимо че е с камера или друг сензор и тежи по-малко от 250 g.

Дронът е сертифициран когато има удостоверение за летателна годност, издадено от ГД ГВА. В този случай се изисква регистрация. Сертифициран дрон е необходим само когато рискът от операцията го изисква. Сертифициране на БЛС не е необходимо за експлоатация в неограничена категория.
Заключено

Обратно към “Всичко за дроновете”